Známí malíři

(Námět: Fine Lines)
     

   

Op-art (zkráceně z angl. optical art optické umění) je směr výtvarného umění, jenž se začal rozvíjet koncem 50. a počátkem 60. let 20. století.
Autoři op-artových děl využívají poznatky z geometrie, fyziognomie a optiky. Snaží se pomocí většinou černobílých geometrických obrazců, rastrů a vzájemně se překrývajících lineárních a plošných útvarů dosáhnou optické iluze pohybu, nestability.
Název op-art byl použit poprvé v roce 1964 při přípravách na výstavu The Responsive Eye (Reagující oko) v Muzeu moderního umění v New Yorku. Název je vlastně obdobou názvu jiného uměleckého směru pop-artu.
Jedním z hlavních představitelů op-artu je maďarský výtvarník Victor Vasarely. Dále např. Bridget Riley, Jesús-Rafael Soto, Youri Messen-Jaschin, Richard Anuszkiewicz, Julian Stanczak nebo Carlos Cruz-Diez.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Op-art

Materiál a pomůcky

kreslicí karton 14 x 14 cm
kancelářský papír
tři různě velká víčka nebo šablony kruhů o průměru 6 cm, 4 cm, a 2,5 cm nebo kružítko
barevný papír 21 x 21 cm
tužka 4B, suché pastely (např. TOISON  D′OR)
černý fix se štětcovým hrotem
nůžky
lepidlo

Provedení

Na kreslicím kartonu 14 x 14 cm si vyznačíme bod.
Z bodu vedeme dvojice čar, které se směrem k okrajům rozšiřují.
Čáry mohou být rovné i zvlněné.

Při vybarvování střídáme černou a bílou barvu.

   

Na papír si obkreslíme tři různě velké kruhy.
Stínováním dodáme kruhům objem a změníme je na koule.

 

Přechod světla ve stín si můžeme předvést pomocí míče a baterky.

Na míč dopadá světlo (např. zleva) a osvětluje ho nestejně:
část obrácená přímo ke světlu je osvětlena silněji než ostatní povrch.
Na povrchu jsou světlá, tmavší a velmi tmavá místa.
Různý stupeň sytosti stínu je vyvolán odrazem světla od sousedních předmětů,
od stěn a od povrchu stolu.
Nejsytější stín není na samém okraji zastíněné části, ale poněkud dál.
Tvar stínu připomíná půlměsíc.

Stínujeme boční stranou tuhy.
Světlých a tmavých odstínů dosáhneme různým tlakem na tužku
nebo různou tvrdostí tužek.

   

Jemně přidáme barvu.

 
 
Koule pečlivě vystřihneme a přilepíme na černobílý výkres.
Abychom dosáhli optické iluze pohybu, umístíme nejmenší kouli
v blízkosti úběžníku (bodu), největší kouli částečně mimo výkres a střední
velikost koule kdekoliv mezi nimi.
Zároveň si musíme dát pozor, abychom koule nalepili ve stejné pozici
např. nejosvětlenější částí na levou stranu.

Výkres nalepíme na barevné pozadí.